
Dalam masa beberapa ketika kebelakangan ini, terdapat gangguan pada masa tertentu pada kualiti capaian internet dan signal ONEXOX. Ada beberapa cara bagi menghadapi masalah ini.
Pertama sekali pengguna ONEXOX perlu memeriksa setting APN di telefon pintar. Cara setting boleh dirujuk pada artikel yang pernah diterbitkan pada blog ini. Klik tajuk artikel di bawah :
Setkan Access Point Name di telefon pintar
Sekiranya di kawasan anda mengalami signal yang lemah, anda boleh mengenalpasti terlebih dahulu dengan membuat semakan signal Celcom kerana ONEXOX menggunakan pencawang yang sama. Anda juga boleh buat semakan dengan layari laman dibawah :
http://coverage.celcom.com.my/CelcomCoverageIIPub/faces/CelcomCoverage.jsp
Jika Celcom juga mempunyai signal yang lemah, tuan boleh berikan butiran yang kami perlukan untuk kami hantarkan aduan ini kepada pihak Celcom untuk tujuan penambahbaikan. Butiran yang diperlukan seperti di bawah :-
Subscriber’s phone number: (sila pastikan nombor yang diberikan menetap di kawasan tersebut).
Location Full address : (Alamat lengkap)
Landmark: (bangunan/menara berhampiran untuk dijadikan rujukan seperti hospital, sekolah atau lapangan terbang)
Phone Model: jenis model/nama telefon
Signal Bar: (2 atau 3 bar)
Error Message: (mesej yang terpapar contohnya : no signal/ no coverage)
Date Occurred : (Tarikh gangguan coverage)
Time Occurred : (Masa gangguan coverage berlaku)
Cell info displayed on phone : (3G/2G/E)
Sila emailkan butiran tersebut ke email cs@onexox.my
Sebaiknya anda cuba dapatkan 10 nombor yang menggunakan pencawang Celcom supaya pihak Celcom segerakan penambahbaikkan.
0 comments:
Catat Ulasan